måndag 21 april 2008

IKEA i Yokohama

Det tog två och en halv vecka. Sedan var det första IKEA-besöket ett faktum. Besöket handlade dock inte så mycket om hemlängtan eller sug efter svenska produkter utan snarare om ett skriande behov av billiga möbler i en tom lägenhet. För en dryg vecka sedan flyttade vi till egen lägenhet i stadsdelen Matsubara i Setagaya i västra Tokyo (ca 10 minuter med tåg från Shibuya). När man flyttar till en lägenhet i Japan ingår i princip ingenting. Kylskåp och vitvaror måste införskaffas på egen hand liksom självklart alla möbler. I vårt fall har vi lyckats få tag på det mesta genom vänner och bekanta som köpt nytt (omloppshastigheten på bilar, elektronik och hemutrustning indikerar inte direkt någon ekonomisk kris i Japan). Resten har vi införskaffat på Muji och IKEA.


Det är alltid en smått bisarr upplevelse att handla på IKEA-varuhus på olika håll i världen. Varje nytt besök är en déjà vu-upplevelse där man följer samma utstakade stig genom kök, badrum, sovrum och vardagsrum (med de obligatoriska bokklubbsböckerna på svenska) för att slutligen landa med en tallrik köttbullar och lingonsylt i restaurangen. Jag och Junko har gjort samma vandring i både Berlin och Stockholm och minnena tenderar att flyta samman från de olika varuhusen. Många möbler som passerat revy på båda orterna finns kvar i sortimentet och säljs även i Japan. Något märkligt kan tyckas eftersom japanska bostäder i allmänhet och lägenheter i Tokyo i synnerhet är väldigt små och kräver smarta, kompakta lösningar för att fungera. Lädersoffan Kramfors och skrivbordet Gideå göre sig icke besvär.

IKEA har inte funnits särskilt länge i Japan. 2006 öppnade de två första varuhusen i Tokyo-området (Funabashi och Yokohama) för att följas av ännu ett i Kansai-området (Kobe) i år. I realiteten handlar det om ett andra försök. Det första försöket som gjordes i mitten på 1980-talet misslyckades kapitalt och IKEA drog sig tillbaka efter bara något år. Nu säger sig IKEA ha lärt sig av misstagen och det verkar gå relativt bra. Men japanska kunder är extremt kräsna och idén om att själva transportera hem och montera ihop sina möbler känns väldigt främmande i ett land där kunden är kung och konkurrensen är mördande.

Till sist en anekdot från söndagens Daily Yomiuri (som är en av Japans största landsomfattande tidningar). I Maebashi strax norr om Tokyo förstörde en marodör sammanlagt 65 tulpaner i en offentlig rabatt någon gång under natten till söndagen. Tidigare i april har tulpaner på annat håll i staden klippts av eller på annat sätt skadats. Polisen ser ett samband mellan händelserna och sätter in alla tänkbara insatser för att gripa den skyldige. Jag har svårt att tänka mig att något liknande ens hade kunnat bli en notis i Norra Skåne.

Inga kommentarer: